نسق چیست و تفاوت آن با ملک سنددار

25 مرداد 1402
0 نظر

مشاور املاک اورست

نسق چیست؟

همان طور که می دانید در قدیم در مورد تقسیمات زمین، عقیده های متفاوتی وجود داشت. کشاورزان با توجه به میزان فعالیت در زمین، محصول را بین خود تقسیم می کردند. زمین ها بنه بندی بود که هر کس روی بنه خود کار می کرد و سهم خود را دریافت می نمود؛ اما بعدها در زمان اجرای قانون اصلاحات ارضی ایران، کسی که مالکیت زمین را بر عهده داشت، مالک و افرادی که روی زمین کار می کردند کشاورز نامیده شدند. زمین هایی که در اختیار کشاورزان بود، آماربرداری شد و سند آن زمین ها تعیین شد که نسق را به وجود آورد.

نسق زمین زارعی

زارع، مالک زمین نیست و فقط با داشتن عامل زراعتی در زمینی که مال شخص دیگری است زراعت می کند و مقداری از محصول را به صورت جنسی یا نقدی به مالک تقدیم می کند. نسق زمین زراعی یعنی چه؟ یعنی فردی که برای آبادانی مقداری از زمین که تحت تصرف او است، تلاش می کند.

طبق قانون، فردی که نسق زراعی داشته باشد، مالک آن زمین است و حتی می تواند آن را به فرد دیگری انتقال دهد؛ اما این در صورتی ممکن است که سند رسمی شود .

تعریف نسق

نسق درواقع کلمه ای است که نشان دهنده حق فردی برای کاشت در زمین دیگری می‌باشد. در تعریف نسق می توان گفت سهم صوری زارع از زمینی است که در آن کار می‌کند و تحت مالکیت دیگری است.

نسق و سند

با توجه به اینکه عمل کشاورزان است که زمین را آباد می کند، کشاورزان حق دارند که سند رسمی آن قسمت از زمین را دریافت نمایند. داشتن نسق به کشاورز فقط امکان کشاورزی می دهد، اما داشتن سند، مالکیت زمین.

اگر فردی خواهان دریافت سند باشد باید مدارک را کامل و با یک وکیل به املاکی مراجعه نماید تا کارهای قانونی صورت گرفته و سند رسمی در اختیار او قرار بگیرد.

تفاوت نسق با ملک سنددار

همان طور که آگاه هستید، ملک سنددار مشکلاتی برای ساخت وساز ندارد و می تواند با پشت سر گذاشتن مراحل کار، تمامی مجوزها چون جواز و گواهی پایان کار را دریافت نماید؛ اما برخی افراد همواره از راه های غیرقانونی اقدام به ساخت خانه و گرفتن امکانات آن می کنند یعنی با راه نسق وارد می شوند ؛ بنابراین غیرمجاز بودن نسق از تفاوت نسق با ملک سنددار می باشد.

در ملک های سنددار، نمونه برداری از سطح خاک زمین قبل از شروع گودبرداری، انجام می شود درحالی که ملک های نسق دار این مرحله را نادیده گرفته و فقط می خواهند زودتر ساخت تمام شود .

از دیگر ملک های نسقی که می توان نام برد، سوئیت ها هستند. سوئیت ها به طور غیرمجاز در آپارتمان های سنددار ساخته می شوند.

نتیجه گیری

همان گونه که با خواندن این مقاله آگاه شدید، اگر ملک یا زمین دارای نسق دارید هر چه زودتر در مورد تبدیل آن به سند اقدام کنید تا بتوانید کارهایتان را به صورت قانونی انجام دهید و دچار مشکل نشوید.

نسق معتبر چیست

در قدیم بجای سند ها از نسق استفاده میشد نسق ها از سال ۱۳۴۱ روی کار آمدند اگر چه سند ملکی نسبت به نسق اعتبار بیشتری دارد و قیمت ملک را چن برابر بیشتر می کند اما نسق نیز ارز مالکیت ملک را اثبات می کند.

  • سند نسق به زبان ساده و روان چه معنی دارد؟

پیام بگذارید