نکات کلیدی در هنگام خرید یک واحد در برج

5 فروردین 1401
0 نظر

مشاور املاک اورست

این روزها بنا بر مواردی همچون کمبود زمین و افزایش جمعیت، شاهد افزایش تعداد آپارتمان و برج ها می باشیم. در این میان، بعضی افراد توجه خود را بیشتر به سمت کیفیت زندگی و امکانات لوکس در برج ها برده اند. امکانات زیادی وجود دارد که مردم تمایل بیشتری دارند به زندگی در برج های لوکس.

برج نشینی فقط برای شما یک زندگی لوکس را تداعی نخواهد کرد، و قطعا یک سری معایب و مزایا برای شما به همراه خواهد داشت که قرار است باهم به یک سری از این موارد بپردازیم.

معایاب و مزایا برج نشینی

همینطور که در اکثر بحث ها راجب ویژگی های مثبت اول صحبت میشود اول میریم سراغ مزایا برج نشینی.

1_امکانات مدرن

یکی از دلایلی که خیلی از مردم به سمت خرید برج تمایل پیدا میکنند، بحث امکانات ساختمانی در برج هاست. مدرن ترین امکانات ساختمانی مثل مجموعه ورزشی، رستوران، سالن اجتماعات، فضای باز کودکان، استخر و سونا میز بیلیارد، نگهبان و… مواردی دیگر که زندگی امن تر و راحت تری برای ساکنان برج های لوکس فراهم میکند.

زندگی در این نوع مکان ها باعث صرفه جویی در زمان میشود. بخاطر وجود رستوران مجموعه ورزشی و موارد دیگر باعث میشود تا این نوع نیازها به صورت رایگان برای ساکنان فراهم بشود.

2_ایمنی بالا

یکی از مسائلی که در تمامی ملک ها و زمین ها باید بررسی و رعایت شود، بحث ایمنی ساختمان و رعایت اصول ایمنی آن میباشد. ملک های بزرگی مثل برج امکاناتی دارند که امنیت ساختمان را به شدت نسبت به سایر زمین متفاوت و بهتر ساخته است. موارد امنیتی مانند سیستم اعلام حریق، برق اضطراری، پمپ آب، منبع آب اضطراری، موتورخانه، درب ضد سرقت و… مجهز هستند. بنابراین کمترین احتمال یکی دیگر از مزایای مهم در بحث ایمنی بالا برج نوع ساخته شدن و اصولی بودن ان ها در میباشد که در برابر زلزله و اینجور حوادث مقاوم ساخته شده اند.

3_امنیت کلی ساختمان

مجتمع‌های مسکونی دارای قوانین و ضوابط خاصی هستند که رعایت کردن آن‌ها می‌تواند امنیت بقیه ساکنین را تضمین کند. اکثر برج‌ها دارای لابی هستند و لابی‌من نگهبانی بیست‌و‌چهار ساعته از برج را بر عهده دارد. در بسیاری از برج‌ها ورود و خروج افراد غریبه و میهمان‌‌ها ثبت و بررسی می‌شود. از امکانات دیگر برج‌ها وجود دوربین‌های کنترل در راهروها و آسانسورها است که امنیت ساکنین را افزایش می‌دهد.

4_امنیت ساختمان

اکثر برج ها از مواردی مثل نگهبان برخوردارند که بیست و چهار ساعته از برج نگهبانی میکنند.مسائلی دیگر مثل وجود لابی  و لابی من و یا ثبت و بررسی ورود و خروج افراد غریبه و مهمان ها. دوربین های کنترل نیز یکی از مسائلی است که باعث افزایش امنیت ساکنین میشود در تمامی ساختمان.

از معایب برج نشینی بخواهیم صحبت کنیم میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

1_سر و صدا

تعداد ساکنین برج زیاد است و کوچک‌ترین سر و صدا از هر واحد می‌تواند باعث آزار و اذیت سایرین شود. البته دیوار اغلب برج‌های مدرن، به شکلی است که صدا بین واحدها رد و بدل نمی‌شود، اما سر و صدا در راهروها می‌تواند آزاردهنده باشد.

برخی اوقات برای صحبت در راهروها با صدای بلند به ساکنان تذکر می‌دهند یا بازی کودکان در محوطه ساختمان برای ساعات خاصی از شبانه روز ممنوع اعلام می‌شود. گرچه اغلب افراد به این قوانین احترام می‌گذارند، اما هستند افرادی که توجهی به قوانین و فرهنگ آپارتمان‌نشینی نداشته باشند.

2_ارتفاع زیاد

زندگی در طبقات بالای برج برای کسانی که ترس از ارتفاع دارند، مناسب نیست. همچنین اگر آسانسور به هر دلیلی از کار بیفتد، رفت‌وآمد به طبقات بالا بسیار سخت و طاقت‌فرسا است. مورد دیگر اینکه در مواقع اضطراری خروج از ساختمان چه از طریق آسانسور و چه از طریق پله‌ها زمان‌بر است.

3_روابط اجتماعی پایین

در برج‌ها افراد زیادی زندگی می‌کنند و اغلب همدیگر را نمی‌شناسند، هیچ‌گونه معاشرتی با هم ندارند و کاملا با هم غریبه هستند. همین امر باعث می‌شود که میزان صمیمیت و ارتباط همسایگان و تعاملات اجتماعی آن‌ها با هم زیاد نباشد.

4_هزینه شارژ بالا

 

امکانات و خدمات رفاهی در برج‌ها بسیار زیاد است و طبیعتا هزینه شارژ ماهانه ساختمان برای ساکنین هم بالاست. هرچه این امکانات بیشتر و پیشرفته‌تر باشند، شارژ بیشتری به ساکنین تحمیل خواهد شد. بنابراین زندگی در یک برج، علاوه بر هزینه خرید یا اجاره، هزینه شارژ ماهانه قابل توجهی هم دارد که باید به آن توجه کرد.

ویژگی های یک واحد مناسب در برج

یک واحد مناسب برای زندگی در برج دارای ویژگی ها و امکانات مختلفی می باشد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1_استخر سونا جکوزی

موتورخانه و تهویه برجی را که استخر دارد باید بررسی کرد. بعضی از استخرها با شرایط خوبی ساخته نشده و یا برای مثال بعضی تصفیه‌کننده ها که آب هندی یا چینی دارند باعث کاهش کیفیت استخر میشوند.

2_آسانسور باربری

ساختمان‌های بلند باید سه تا چهار آسانسور داشته‌باشند. معمولا ساختمان‌های پنج و شش طبقه دو آسانسور دارند. یکی برای حمل اسباب و یکی برای افراد. اسباب‌کشی به برج مثل طبقه اول نیست که وسایل خانه را روی کول گرفت و بالا برد.

3_تراس

برج مثل آپارتمان چهار طبقه نیست که نداشتن تراس را با پشت‌بام بتوان جبران کرد. اندازه تراس به متراژ برج بستگی دارد؛ اگر واحدی زیر ۱۰۰ متر باشد، اندازه‌ای که یک بند رخت‌ در آن جا بگیرد کافی است اما خانه‌ای با متراژ ۳۰۰ متری باید تراسی داشته‌باشد که در آن یک میز و صندلی جا شود.

4_پنت هاوس

پنت هاوس یکی از زیباترین بخش های هر برج می باشد که هنر یک برج ساز را نشان میدهد. از نکات قابل توجه پنت هاوس این است که متراژی که باید برای پنت هاوس بدون در نظر گرفتن تراس باشد حداقل 200 متر و زیر این متراژ دیگه به ان پنت هاوس نمیشه گفت.

5_مقاومت در برابر باد

برج‌ها به دلیل ارتفاع بلندی شان باید در برابر باد مقاوم باشند. هر منطقه یک ضریب باد و زلزله دارد که این ضریب تجربی به دست آمده‌است. برج‌ها از قبل با رعایت این نکته مجوز ساخت گرفته‌‌اند. برج باید همچنین دارای پله اضطراری و راهروهای جانبی منتهی به آن باشد. دسترسی به این پله‌ها معمولا با خطی قرمز مشخص شده‌است.

سخن پایانی

با توجه به مزایا و معایب برج نشینی و نکات دیگری که خوانده اید، باید ببینید که آیا سبک زندگی شما با اینگونه ملک ها همخوانی و سازگاری دارد یا خیر. در صورتی که سازگاری داشته اید حال با خواندن نکات بهترین واحد برج را برای خود را پیدا کنید.

پیام بگذارید