نرخ جدید محاسبه کمیسیون مشاور املاک

1 اسفند 1400
0 نظر

مشاور املاک اورست

اگر به تازگی به دنبال خرید خانه یا اجاره آپارتمان افتاده‌اید، خوب است بدانید نرخ کمیسیون املاک تغییر پیدا کرده است. اما قبل از اینکه به نرخ جدید و روش محاسبه کمیسیون املاک بپردازیم، در ادامه مطلب سعی می‌کنیم بیشتر شما را با علل پرداخت کمیسیون به مشاورین املاک آشنا کنیم و در پایان نیز به بررسی نرخ جدید کمیسیون می‌پردازیم.

چرا مشاور املاک کمیسیون دریافت می‌کند؟

مشاور املاک به عقد یک قرارداد کمک می‌کند. او با راهنمایی‌ها و مشاوره‌هایی که به هر دو طرف ارایه می‌دهد، کمک می‌کند که معامله رضایت بخشی بین طرفین شکل بگیرد. از جمله وظایف یک مشاور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

رعایت اخلاق

صداقت، امانت، رازداری، عدالت باید توسط مشاور املاک رعایت شود. باید بی‌طرف و در عین حال عادل باشد تا معامله به سود هر دو طرف باشد.
هیچ یک از طرفین معامله را تحریک نکند و باعث ایجاد اختلاف بین دو طرف نشود.
هنگام بستن قرارداد زمان را مدیریت کند و از بحث‌های طولانی و بی‌سرانجام جلوگیری کند.

احراز سمت و هویت دو طرف معامله

از وظایف مشاو راملاک بررسی هویت دو طرف معامله است چرا که، بسیاری از افراد در قالب وکیل، ولی و… اقدام به کلاهبردری می‌کنند. همچنین باید بررسی شود که طرفین معامله ممنوع‌ المعامله نباشند.
بعد از بررسی هویت افراد و تایید آن، نوبت به تنظیم قرارداد می‌رسد. برای این کار حتما اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی افراد دریافت و مجدد برای تنظیم قرارداد بررسی شود. گاهی برای اطمینان از صحت مدارک ارائه شده، به غیر از شناسنامه و کارت ملی مدرک شناسایی دیگری را نیز دریافت می‌کنند.
از وظایف مهم مشاور املاک بررسی اهلیت دو طرف معامله است تا مشخص شود از لحاظ عقلی در صحت کامل به سر ببرند. اهلیت یعنی توانایی قانونی شخص برای دارا شدن حق یا اعمال و اجرای آن، در زمان معامله طرفین باید دارای اهلیت باشند.
اگر وکیل طرف معامله است، بررسی اصل و کپی وکالت‌نامه از وظایف مشاور املاک است. اگر نوع وکالت تفویضی است باید وکالت‌نامه‌های قبلی نیز توسط مشاور املاک بررسی شود تا مشخص شود فرد فروشنده حق واگذاری معامله دارد و یا وکالت‌نامه اعتبار دارد یا خیر، همچنین بررسی شود که وکیل حق خرید، فروش و یا اجاره ملک را دارد. از دیگر مواردی که باید دقت شود این است که وکیل حق فسخ معامله، حق توکیل به غیر، حق اسقاط کافه خیارات دارد.

بررسی مورد معامله

از وظایف مهم مشاور املاک بررسی کند که ملک سند رسمی مالکیت دارد. سند مالکیت صحیح و فقد هرگونه قلم خوردگی باشد. در صورت مشاهده هرگونه مورد مشکوک باید توضیحات سند مالکیت بررسی و دقت شود که در صورت توضیح مهر و امضا داشته باشد.
از وظایف مشاور املاک بررسی سند مالکیت با بنچاق و تطبیق آنها است همچنین مشاور املاک باید بررسی کند که موقعیت جغرافیایی ملک با سند مالکیت منطبق باشد.
بررسی شود که مالک مورد معامله در طرح‌های آموزشی، فضای سبز، طرح توسعه معابر و… قرار نداشته باشد. چنانچه ملک در هری یک از طرح‌ها باشد و خریدار با آگاهی کامل مایل به معامله باشد باید در قرارداد ذکر شود.
پایان کار ساختمان مطالعه و بررسی شود که در چه سالی صادر شده و آیا مالک مورد معامله مطابق پرئانه احداث است یا خیر. اگر ملک مورد معامله فاقد پایان کار باشد و خریدار با علم به این موضوع حاضر به معامله باشد باید در قرارداد نوشته شود و معلوم شود که مسئولیت اخذ پایان کارو پرداخت جرائم احتمالی به عهده کدام یک از دو طرف معامله است.
مشاور املاک باید بررسی کند که ملک در رهن یا توقیف نباشد. از معاملات املاکی که توقیف هستند خودداری شود و معامله را بعد از رفع توقیف و فک رهن انجام دهند.
اگر ملک مورد معامله آپارتمان است باید صورت مجلس تفکیکی دریافت شود و با سند مالکیت و بنچاق تطبیق داده شود. همچنین بررسی شود که پارکینگ و انباری به درستی در سند مالکیت و پنچاق قید شده و با صورت مجلس تفکیکی تطابق داشته باشد.
مشاور املاک باید بررسی کند که در سند مالکیت حق ارتفاقی برای ملک مجاور در نظر گرفته شده است یا خیر. همچنین بررسی کند که ملک مشاعی است بررسی شود و در میزان مالکیت فروشنده دقت شود. اگر ملک مورد معامله مشاعی است باید بررسی شود که شرایط اعمال حق شفعه است یا خیر، اگر پاسخ مثبت است باید به خریدار اطلاع داده شود و درخواست شود که شریک دیگر حق شفقه خود را ساقط کند. در این گونه معاملات ملکی  بهتر است با یک وکیل مشورت شود و سپس قرارداد تنظیم شود.
باید خریدار را مطلع کرد که در املاک مشاعی، قبض مورد معامله منوط به  اجازه سایر شرکاء است. در معاملات املاک مشاعی باید مسئولیت هر طرف مشخص و در قرارداد نوشته شود. در جایی که تصرفات مفروزی و مالکیت مشاعی وجود دارد، تصرف دادن قسمت مفروزی به خریدار با اجازه و هماهنگی با سایر شرکا امکان‌‍‌پذیر است.
وضعیت ملک مورد معامله بررسی شود تا مشخص شود ملک تخیله یا در تصرف است. اگر ملک در تصرف فروشنده است یا شخص سوم. اگر ملک در تصرف شخص سوم است باید مشخص شود که مستاجر، سرایدار و… است. همچنین زمان تخلیه ملک نیز در قرارد از سوی مشاور املاک تعیین و ثبت شود.
با توجه به وظایف و مسئولیت‌هایی که یک مشاور املاک در قبال موارد بالا دارد، لازم است تا هنگام معامله از طرفین حق‌العمل بگیرد. این حق العمل در حقیقت همان کمیسیون است که توسط اتحادیه مشاورین املاک تعیین می‌شود.

اواخر شهریور ماه صحبت‌هایی از تغییر نرخ کمیسیون به گوش رسید و نهایتا هفته پیش نرخ جدید تصویب شد. نرخ جدید باعث کاهش حق کمیسیوت مشاورین املاک نسبت به گذشته شده است و نحوه محاسبه آن به صورت زیر است:

براساس ابلاغیه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران که به اتاق اصناف تهران اعلام شده، حق کمیسیون مبایعه نامه به میزان ۲۵ صدم درصد ارزش معاملاتی ملک از هر طرف  است. به این ترتیب مجموعاً نیم درصد از ارزش ملک از هر دو طرف قرارداد محاسبه و اخذ می‌شود. این نرخ تا پیش از این نیم درصد از هر طرف معامله بود.

همچنین حق‌الزحمه قراردادهای رهن/ ودیعه اجاره از هر طرف به میزان نیم درصد مبلغ رهن تعیین شده است و حق کمیسیون اجاره نیز یک چهارم مبلغ اجاره یک ماه از هر طرف معامله خواهد بود.

طبق این دستورالعمل حق کمیسیون بابت تمدید اجاره از هر طرف یک دهم حق کمیسیون اجاره محاسبه و اخذ می‌شود. حق الزحمه قراردادهای مشارکت از هر طرف دو دهم درصد ارزش قرارداد مجموعاً ۴ دهم درصد محاسبه و اخذ خواهد شد.
خدمات متمم قرارداد و مبایعه نامه نیز رایگان خواهد بود.

پیام بگذارید