برای ساختمان چه عوارضی باید پرداخت کنیم؟

26 اسفند 1400
0 نظر

مشاور املاک اورست

با آنکه عموما مالیات و عوارض را هم معنی می‌دانند اما از لحاظ حقوقی این دو کلمه کاربردهای کاملا متفاوتی دارند. در ایران عوارض تنها به شهرداری تعلق می‌گیرد. شهروندان به منظور جبران هزینه‌های عمران و آبادانی شهر، موظف به پرداخت عوارض به شهرداری هستند. عوارض منبع اصلی درآمد شهرداری‌ها است و در انواع گوناگون از افراد دریافت می‌‌شود.

با نزدیک شدن به پایان سال، موضوع پرداخت عوارض شهرداری میان مردم داغ می‌شود. با اینکه پرداخت عوارض به شهرداری سابقه‌ای چندساله دارد و امر نوظهوری نیست، با این‌حال هنوز سوالات بسیاری پیرامون این موضوع ذهن شهروندان را به خود درگیر کرده است. امروز در املاک اورست سعی داریم به سوالات شما دراین‌باره پاسخ دهیم.

عوارض یا مالیات؟

با آنکه عموما مالیات و عوارض را هم معنی می‌دانند اما از لحاظ حقوقی این دو کلمه کاربردهای کاملا متفاوتی دارند. در ایران عوارض تنها به شهرداری تعلق می‌گیرد. شهروندان به منظور جبران هزینه‌های عمران و آبادانی شهر، موظف به پرداخت عوارض به شهرداری هستند. عوارض منبع اصلی درآمد شهرداری‌ها است و در انواع گوناگون از افراد دریافت می‌‌شود.

انواع عوارض شهرداری برای خانه‌های مسکونی

عوارضی که شهروندان موظف به پرداخت به شهرداری هستند، انواع مختلفی دارد. امروز ما به توضیح انواع عوارض مربوط به ساختمان‌های مسکونی می‌پردازیم.

عوارض صدور پروانه ساخت

هنگامی که مالک یا مالکین یک ساختمان تصمیم به ساخت می‌گیرند، در مرحله نخست باید پروانه یا جواز ساخت را از شهرداری دریافت کنند. اخذ پروانه که مهم‌ترین مرحله در ساخت‌وساز است، مراحلی دارد که یکی از آن‌ها پرداخت عوارض است. پس از اینکه پرونده ساختمان در پرتال شهرداری تکمیل شد و نقشه‌های ساختمان به تأیید شهرداری رسید؛ نوبت به پرداخت عوارض می‌رسد.

میزان مبلغ قابل پرداخت برای این نوع عوارض تا پایان سال 98 با قیمت منطقه‌ای ملک متناسب بود. از سال 99 به بعد فرمول دریافت عوارض پروانه ساخت با تصویب شورای شهر تهران با تغییراتی روبه‌رو شده است. مهم‌ترین تغییر این است که به جای محاسبه عوارض ساخت‌وساز برمبنای قیمت منطقه ای، درجه مرغوبیت هر ملک متناسب با کاربری آن مبنای محاسبه عوارض ساختمانی قرار خواهد گرفت و از قبل به مالکان آنها اعلام خواهد شد. در قالب همین تغییر نخست، قرار است عوارض ساختمانی براساس ارزش واقعی املاک محاسبه شوند به‌طوری‌ که دو دسته پارامتر که بر روی قیمت ملک اثر دارند، برای تک تک املاک محاسبه و عوارض متناسب با آن‌ها از مالکان اخذ شود. یک دسته متغیرهای ملکی است؛ شامل مساحت، کف و بر، عرض معبر، سال ساخت، نوع بنا و کاربری. دسته دوم متغیرهای شهری است؛ به این معنی که میزان خدمات شهری در دسترس هر پلاک، پروژه‌های شهری ارزش‌زا در مجاورت یک پلاک، پروژه‌های شهری کاهنده ارزش در مجاورت یک ملک، ترافیک و عوارض زیست محیطی از جمله پارامتر‌های محیطی‌ای هستند که در تعیین ارزش یک ملک اثرگذار هستند. بنابراین در فرمول جدید با توجه به هر دو دسته پارامتر، عوارض ساختمانی هر ملک محاسبه و به مالک اعلام می‌شود.

عوارض نوسازی و عمران شهری

یکی دیگر از انواع مهم عوارض شهری، عوارض نوسازی است. یکی از منابع درآمدی پایدار شهرداری‌ها عوارض نوسازی و عمران شهری است که طبق قانون نوسازی و عمران از سال ۱۳۴۸ در تمام شهرها دریافت می‌شود. این نوع از عوارض برای تمام اراضی و ساختمان‌ها واقع در محدوده قانونی شهر و بر طبق مقررات تعیین شده است. شهرداری از مبالغ حاصله برای عمران، نوسازی و زیباسازی شهر استفاده می‌کند. احداث پارک‌ها، بزرگراه‌ها و مکان‌های تفریحی از جمله موارد مصرفی این عوارض هستند. با توجه به منابع حقوقی می‌توان گفت که این عوارض برای املاک در ابتدای فروردین هر سال در نظر گرفته می‌‌شود و مالکان تا پایان همان سال فرصت دارند آن را پرداخت کنند. اگر در زمان مقرر شده این عوارض پرداخت شود می ‌توانند از ۱۰‌ درصد تخفیف هم استفاده نمایند که در قانون قید شده و در اصطلاح به آن تخفیف خوش‌ حسابی می ‌گویند. اما اگر فرصت یک ساله شما تمام شود و این عوارض پرداخت نشوند، طبق همان قانون مالک مشمول پرداخت ۹ ‌درصد جریمه دیرکرد می‌شود.

عوارض مدیریت پسماند

عوارض مدیریت پسماند همان‌گونه که از نامش مشخص است، مربوط به تأمین هزینه‌های شهرداری برای جمع‌آوری، دفع و مدیریت پسماند و زباله است.

پرداخت عوارض ساختمانی شهرداری

یکی از موضوعات چالش برانگیز در زمینه عوارض ساختمانی پرداخت آن است. برای املاک اجاره‌ای این موضوع که مسئولیت پرداخت عوارض بر عهده چه کسی است، بسیار حائز اهمیت است. بنا بر منابع حقوقی، عوارض خدمات مدیریت پسماند کاملاً بر عهده کسی است که در حال استفاده از ملک است. یعنی اگر خانه‌ای اجاره‌ای باشد، مستأجر موظف به پرداخت عوارض خدمات پسماند خانه خواهد بود. اما عوارض نوسازی و عمران شهری در هر حالتی بر عهده مالک خانه است. یعنی یک مستأجر، هیچ‌ وقت چنین عوارضی را پرداخت نخواهد کرد مگر اینکه در اجاره‌‌نامه توافق کرده باشند که این عوارض توسط مستأجر و به ‌عنوان بخشی از کرایه پرداخت شود.

مسئله مهم دیگر به چگونگی پرداخت این عوارض بر می‌گردد. قبل از هر چیز شما باید بدانید که قبض‌های عوارض شهری در ماه‌های آخر سال و توسط شهرداری صادر شده و برای شما ارسال خواهند شد. با این حال چنان چه به هر دلیلی این قبض‌ها به دست شما نرسید، می‌توانید به صورت اینترنتی دریافت نموده و سپس آنها را پرداخت نمایید. برای پرداخت این عوارض شما می‌توانید حضوری و با مراجعه به بانک‌ها و یا دستگاه‌های ATM یا به صورت آنلاین و با کمک اپلیکیشن‌ها، موبایل بانک‌ها و یا اینترنت بانک‌ها اقدام نمایید. به‌علاوه، از طریق سامانه تلفنی 137 نیز می‌توانید اقدام به پرداخت عوارض ساختمانی خود کنید؛ بنابراین در رابطه با چگونگی پرداخت این عوارض هیچ‌گونه نگرانی‌ای وجود نخواهد داشت.

پیام بگذارید