آپارتمان شمالی بهتر است یا جنوبی؟

5 فروردین 1401
0 نظر

مشاور املاک اورست

آپارتمان شمالی و جنوبی

بیاین یک بار برای همیشه، تکلیف خودمون رو با جهت ساختمونا و موضوع شمالی و جنوبی مشخص کنیم.

تشخیص جهت‌های جغرافیایی

خب در ابتدا یک یادآوری داشته باشیم برای جهت‌های جغرافیایی!

اولین فکری که برای پیدا کردن جهت در جایی که نشستین به ذهن هر کس می‌رسه خورشیده! کاملا هم به جاست. اگر دست راست‌تون رو به سمتی بگیرید که خورشید طلوع می‌کنه، روبه‌روی شما شمال هست، پشت سر جنوب، و دست راست شرق و دست چپ غرب. مثلا وقتی تو یک کوچه قرار گرفتین و موقعیت خورشید مشخص بود، این یکی از روش هاست برای اینکه بفهمین ساختمان‍‌های جنوبی و شمالی کجا قرار گرفتن.

به طور کلی به خونه‌هایی که ابتدا وارد حیاط می‌شین و بعد بنای خونه رو می‌بینین، خونه‌ی «شمالی» و خونه‌هایی که اول وارد بنا می‌شین و بعد حیاط قرار داره، «جنوبی» می‌گن.

خانه‌های شمالی

در ساختمان‌های شمالی، سازه از سمت جنوب نورِ مستقیم و از سمت شمال نور غیرمستقیم داره. (مثل نورگیر و پانسیو) به طور کلی نور شمال از انعکاس نور خورشید روی سطوح دیگه به وجود میاد، به همین علت هست که انرژی نورانی و گرمایی متعادلی داره.

خانه‌های جنوبی

ساختمان‌های جنوبی از دو طرف نور می‌گیرند، به همین دلیل هم هست که احتیاج به نور غیرمستقیم ندارند. (مثل نورگیر و پاسیو) بنابراین سطح بناشون مفیدتره و آپارتمان‌های مرغوب‌تر و گرون‌تری هستند.

خانه‌های شرقی و غربی

خانه های شرقی و غربی، شاید کمتر از «شمالی» و «جنوبی» به گوش‌تون خورده باشه، ولی در بعضی از مواقع بر اساس موقعیت کوچه و خیابان، ساختمون‌ها به صورت «شرقی» و «غربی» قرار می‌گیرند. این خونه‌ها دارای ویژگی‌های خاصی نیستند که بشه اونا رو تشخیص داد و برای تشخیص اون‌ها فقط باید جهت‌یابی کرد.
نور شرق و غرب، نورهایی هستند که تنها ساعات محدودی از روز وجود دارند. نور شرق که از ابتدای روز شروع میشه انرژی گرمایی کم و روشنایی متوسطی داره. نور غرب هم روشنایی متوسطی داره. به‌علاوه خیلی تیزه و چشم رو اذیت می‌کنه.

خانه‌های شمالی-جنوبی (دوکله)

یک سری خونه‎ها هستند که ویژگی خونه‌های شمالی و جنوبی رو با هم دارند که به اصطلاح بهشون «دو کله» میگن. یعنی از دو سمت در ورودی دارند. مثلا از در سمت کوچه ابتدا وارد حیاط میشید (شمالی) و از در سمت خیابون وارد خود بنا! (جنوبی)

جهت‌های فرعی (دو نبش یا دو بر)

حتما تا حالا خونه‌های «دو نبش» دیدید و صد در صد با این اصطلاح آشنا هستید. همون خونه‌هایی که یک در به کوچه باز میشه و یک در به خیابون. این سبک خونه‌ها جهت‌های فرعی مختلفی دارند: شمال شرقی، شمال غربی، جنوب شرقی و جنوب غربی.

آپارتمان شمالی بهتره یا جنوبی؟

به طور کلی خونه‌های جنوبی، مرغوب‌تر و گرون‌تر هستند. بنا به دلایلی که گفته شد و مواردی مثل خونه‌های «دو کله» که جای خودشونو دارند. اما مورد شمالی و جنوبی و سایر جهت‌هایی که در موردش بحث شد، تنها یکی از موارد بررسی برای انتخاب خونه هست. اگه خونه‌ای پیدا کردین که سایر ویژگی‌هاش مطابق شرایط‌تون هست زیاد سخت نگیرید.
تفاوت شمالی یا جنوبی بودن آپارتمان‌ها رو از زبان مشاورین املاک هم بخونید.

پیام بگذارید