گچ برگ چیست ؟! همه چیز در مورد گچ برگ از ویژگی ها تا کاربرد!

6 بهمن 1400
0 نظر

مشاور املاک اورست

گچ برگ ها از جمله مصالح نوین ساختمانی هستند که در میان عموم، با نام کناف نیز شناخته می شوند. کناف در واقع نام یکی از برندهای معروف گچ برگ می باشد. گچ برگ ها صفحات روکش دار گچی هستند که همراه با سازه های فلزی، خمیر مخصوص و بتونه درزگیر روی دیوارهای داخلی کار گذاشته می شوند. سازندگان به دلیل راحتی، ایمنی و زیبایی بیشتر، ترجیح می دهند از مصالح نوین به جای مصالح سنتی استفاده کنند. از این مصالح در طراحی دکوراسیون داخلی استفاده می شود؛ همچنین می توان از آنها در ساخت دیوارها و سقف های کاذب استفاده کرد. پیاده سازی طرح های مختلف با به گیری گچ برگ ها به سادگی امکان پذیر است.

کناف یکی از شناخته ترین شرکت های فعال تولید کننده این محصول است. از جمله محصولات شرکت کناف گچ برگ ها در انواع مختلف آنست. کناف در واقع نام خانواده و موسسه ای با فعالیت هایی در سطح بین المللی در زمینه ساخت و ساز خشک است. شرکت آلمانی کناف، در سال ۱۹۳۲ توسط دو برادر به نام کارل و آنفوس تاسیس شد. حدود ۱۸۰۰۰ نفر کارمند در دفاتر و کارخانه های شرکت کناف در سرتاسر دنیا مشغول کار هستند.
انواع گچ برگ
دیوارهای گچ برگ انواع مختلفی دارد. تفاوت آن ها در نوع ساختار و در تعداد لایه های گچ برگ در هر طرف دیوار است. این تنوع در نوع ساخت، روی قیمت آن ها نیز تاثیر می گذارد.

گچ برگ یا صفحات روکش دار گچی ساده با نام اختصاری RG:
سطح و لبه طولی این صفحات به وسیله کاغذ محکمی پوشیده شده است. این نوع برای دیوارهای جدا کننده، پوشش دیوارهای سنتی به جای گچ و سقف کاذب استفاده می شود.

گچ برگ یا صفحات روکش دار گچی مقاوم در برابر رطوبت با نام اختصاری MR:
در ساخت این نوع، از مواد عایق رطوبت استفاده شده است و جذب آب را کاهش می دهد. کاغذ روکش این صفحات نیز در مقابل رطوبت مقاوم است. از این نوع، در قسمت هایی از خانه مانند حمام، دستشویی و آشپزخانه استفاده می شود.

گچ برگ یا صفحات روکش دار گچی مقاوم در برابر آتش با نام اختصاری FR:
در ساخت این نوع، از گچ های حاوی فایبر گلاس استفاده می شود. در نتیجه این صفحات را در برابر آتش مقاوم هستند. از این نوع، در دیوارهای جدا کننده، پوشش دیوارهای سنتی، سقف کاذب، پوشش ستون ها و تیرهای فلزی و بتنی استفاده می شود.

گچ برگ یا صفحات روکش دار گچی مقاوم در برابر رطوبت و آتش با نام اختصاری FM:
در این صفحات هم از فایبر گلاس و هم از مواد مقاوم در برابر رطوبت استفاده شده است. روکش این صفحات نیز در برابر رطوبت مقاوم است. از این صفحات در جاهایی که نیاز به مقاومت در برابر آتش و یا رطوبت است، استفاده می شود.

صفحات گاردکس:
یکی از محصولات جدید شرکت کناف که هسته گچی دارای ترکیبات خاصی است. روکش این گچ یک لایه فیلیس فایبر گلاس است. از ویژگی های این صفحات می توان به سازگاری با محیط زیست، مقاومت در برابر حریق، مقاومت در برابر رطوبت، مقاومت در برابر کپک و توانایی تنفس بالا اشاره کرد.

انواع ضخامت و کاربرد
گچ برگ ها با ضخامت های مختلفی تولید می شوند که در ادامه با آنها آشنا می شویم.

ضخامت ۱۸: این نوع، استحکام و مقاومت بالایی دارد و می تواند نیروی زیادی را تحمل کند.
ضخامت ۱۵: واضح است که ضخامت این نوع، به اندازه ۳ میلی متر کمتر از گچ برگ ۱۸ است. این تفاوت در ضخامت باعث کاهش مقاومت و استحکام پانل می شود.
ضخامت ۱۲٫۵: رایج ترین نوع پانل گچ برگ، گچ برگ ۱۲٫۵ میلی متر است. از این ضخامت برای ساخت دیوارهای جداکننده، سقف های کاذب ساده و دکوراتیو استفاده می شود.
ضخامت ۹٫۵: از گچ برگ ۹٫۵ به دلیل ضخامت پایین بیشتر برای ساخت قوس ها و مکان هایی که نیاز به استحکام بالایی ندارد، استفاده می شود.
ضخامت ۶: از پانل های گچ برگ ۶ میلی متر تنها برای ایجاد قوس های تند استفاده می شود.
نحوه تولید گچ برگ
برای تولید گچ برگ ها از گچ سبک شده همراه با افزودنی های لازم استفاده می شود. این مواد بین دو کاغذ زیر و رو قرار می گیرد و پرس می شود. هنگام پرس ضخامت و عرض آن تنظیم می شود و پس از گذشتن از نوار نقاله طول آن نیز توسط دستگاه های برش اندازه گیری می شود. پس از برش به سایز مورد نظر داخل خشک کن می رود تا رطوبت اضافه آن گرفته شود. بعد از آن، یک بار دیگر صفحات سایز شده و قسمت های اضافی آن بریده می شوند. بعد از این مرحله، صفحات آماده بسته بندی می شوند. البته قبل از بسته بندی کنترل کیفیت انجام می شود.

در چند ساله اخیر گچ برگ ها به دلیل سبکی، کنترل صدا، قیمت مناسب، کاربری بالا، کیفیت و سرعت بالا هنگام اجرا، یکی از مصالح پرطرفدار بازار شده است. در ساخت دیوارهای داخلی، سقف کاذب، پارتیشن بندی ساختمان های مسکونی، تجاری و سازمانی از این ماده استفاده می شود. طراحی دکوراسیون داخلی و پیاده سازی انواع نورپردازی به وسیله آن ها بسیار راحت است.

مزایای گچ برگ ها
در ادامه به چند مورد از دلایلی که باعث محبوبیت این ماده ساختمانی شده است، اشاره می کنیم:

مقاومت در مقابل زلزله
ایمنی زیاد
سرعت اجرای بالا
اجرای راحت
وزن کمتر
کاهش هزینه حمل و نقل
افزایش سطح مفید زیر بنا
عایق حرارتی و صوتی مناسب
قابلیت فرم پذیری بالا در دکوراسیون داخلی
قابلیت تغییر فضاهای قدیمی و تبدیل به کاربری جدید
قابلیت بازیافت ۷۵ درصدی مصالح
کاهش نخاله های ساختمانی
کاهش گروه های کارگر در ساختمان
بیشتر بخوانید: بهینه سازی مصرف انرژی و عایق سازی ساختمان!

اجرای صحیح گچ برگ
برای اجرای صحیح و جلوگیری از بروز ایرادات هنگام اجرا باید به نکات زیر توجه کرد:

رعایت حصیر چینی: پانل های گچی باید به اصلاح به صورت حصیر چین اجرا شوند. به نحوی که درزها در راستای پانل های مجاور قرار نگیرد. در صورتی که این مورد را رعایت نکنید ممکن است در آینده دیوار ترک بردارد.
اجرای پخ مناسب: پانل های گچی در محل انقطاع خود در لبه های غیر فابریک نیاز به پخ با ضوابط مناسب دارند.
رعایت فاصله بین دو گچ برگ: پانل های گچی برای گیرایی بهتر بتونه باید درزی بسیار کوچک داشته باشد.
رعایت فاصله اولین پیچ از لبه پانل.
عدم اجرای پانل عمود بر جهت سازه های پانل خور: پانل ها نباید به موازات زیر سازی نصب شود، در این صورت سقف کاذب عملکرد بدی خواهد داشت. زیرا باربری پانل های گچی در جهت طول به دلیل ساختار الیاف به کار رفته در آن چند برابر جهت عرضی است.
عدم دقت در برش پانل: گچ برگ ها باید دقیق و به اندازه بریده شود. در این صورت هنگام نصب درزهای ایجاد شده به حداقل میرسد و ظاهری زیبا، تمیز و مرتب دارد.
اجرای لبه کارخانه ای پانل در کنار لبه برش خورده: پانل های گچ برگ لبه فابریک دارند که به صورت کارخانه ای کونیک شده اند. این لبه ها نباید در کنار لبه های پخ خورده کار شوند.

پیام بگذارید