خانه کلنگی یا آپارتمان نوساز، کدام ارزش خرید دارد؟

27 دی 1400
0 نظر

یکی از مهمترین مواردی که برای خرید آن نیاز به بررسی و دقت بسیار زیادی دارید، خانه است. زمانی که می خواهید خانه بخرید باید به نکات متعددی توجه کنید. مثلا یکی از موارد قابل تامل در خرید خانه این است که آیا یک خانه کلنگی را انتخاب کنید یا یک آپارتمان نوساز؟

اگر شما نیز این سوال را در ذهن دارید و به دنبال جوابی قانع کننده برای آن هستید، پیشنهاد می کنیم که این مقاله از سایت املاک زمین را تا انتها بخوانید. ما در این مقاله مزایای خانه های کلنگی و آپارتمان های نوساز را عنوان کرده ایم و شما می توانید با بررسی اولویت هایتان بهترین مورد را برگزینید. معمولا خانه های قدیمی بزرگ و جادار هستند و قیمتی که بابت خریدشان پرداخت می کنید، صرفا برای زمینشان است نه ساخت.

اما در مقابل خانه های جدید زیبا و شیک هستند، نیازی به بازسازی ندارند و ساخت شان نیز ارزشمند است. برای داشتن یک تصویر ذهنی ایده آل تر، بهتر است که مزایا و معایب و ویژگی های منحصر به فرد هر یک را مورد نقد و بررسی قرار دهیم.

مشاور املاک اورست

مزایای خرید آپارتمان جدید و نوساز چیست؟

  • کسر مالیات

املاک جدید نسبت به املاک مستهلک مالیات کمتری دارند. خانه هایی که از زمان ساختشان بیش از ۲۰ سال بگذرد، کلنگی محسوب می شوند. این خانه ها دارای مالیات زیادی هستند. همان طور که می دانید برای ساخت هر خانه سالانه مبالغی بابت مالیات مطالبه می شوند. بنابراین شما با خرید یک آپارتمان شیک و نوساز می توانید مبلغ کمتری را نسبت به یک خانه بزرگ ویلایی به ازای مالیات پرداخت کنید.

  • جذاب برای مستاجران

همیشه افراد به دنبال اجاره خانه ها و واحدهای جدید و نوساز هستند. کمتر کسی حاضر است در خانه ای قدیمی و مستهلک زندگی کند. خانه های جدید امکانات مدرن دارند و در ساخت شان از وسایل و فن آوری های نوین استفاده می شود. سیستم های گرمایشی و سرمایشی پیشرفته و با صرفه تری دارند و میزان مصرف انرژی شان به مراتب پایین تر است. همچنین شما می توانید شاهد انواع وسایل هوشمند از جمله سیستم های امنیتی مدرن، قفل های هوشمند و غیره باشید. بنابراین عمدتا توجه و علاقه مستاجران برای زندگی و اجاره کردن خانه های جدید بیشتر از خانه های کلنگی است.

  • امنیت و حفاظت

آپارتمان های لوکس و جدید سیستم های حفاظتی و امنیتی فوق العاده ای دارند. به طور کلی امنیت خانه های آپارتمانی به دلیل حضور سایر ساکنین، داشتن نگهبان و شلوغی، بسیار بیشتر از خانه های ویلایی است. بنابراین باید در هنگام خرید خانه به مسئله امنیت که بسیار هم حائز اهمیت است توجه کنید.

  • هزینه های نگهداری کمتر

خانه ای که جدید و نوساز باشد، مسلما به هزینه های کمتری برای نگهداری، تعمیرات، بازسازی و موارد از این دست نیاز دارد. خانه های قدیمی ساز باید دائما مورد تعمیر قرار گیرند و هزینه تراشی های بسیاری دارند. هر چه سن بنایی بیشتر باشد، هزینه نگهداری از آن نیز افزایش می یابد. هر روز ممکن است چیزی خراب شد و نیاز به تعمیر داشته باشد و نمی توان بسیاری از خرابی ها را نادیده گرفت.

  • نقشه خوب و مهندسی

خانه های نوساز معمولا ساخت بهتری دارند و مهندسی سازی شده اند. اما در مقابل خانه های کلنگی غالبا نقشه هایی غیر استاندارد، گاها قناص و پرتی بالای فضا را در ساخت دارند.

معایب خرید آپارتمان جدید کدامند؟

  • گران بودن

خانه های جدید معمولا نسبت به متراژی که دارند به دلیل ارزشمند بودن ساخت نیز هزینه هایی را در بر دارند. مثلا یک خانه کلنگی ساخت با ارزشی ندارد و برای خرید و فروش تنها پول زمین آن پرداخت می شود. اما برای خرید خانه نو، باید هزینه ساخت را نیز علاوه بر هزینه زمین بپردازید.

  • محدودیت داشتن

شما زمانی که در آپارتمان زندگی می کنید، باید قوانین و چارچوب هایی را رعایت کنید. مثلا در قبال همسایه های دیگر آپارتمان مسئول هستید و نباید موجب ناراحتی و سلب آسایش آن ها شوید. اما در خانه های ویلایی چنین مشکلی وجود ندارد و شما کاملا صاحب اختیار هستید. در خانه ویلایی می توانید سرو صدا کنید، در حیاط آتش درست کنید و … اما در آپارتمان باید تابع جمع باشید، سر و صدا نکنید و نظم را رعایت کنید.

  • ریسک بیشتر بازار

وقتی نوسانات بازار مسکن اتفاق می افتد، خانه های جدید نسبت به قدیمی تر ها کاهش قیمت بیشتری پیدا می کنند و به این ترتیب ریسک بیشتری را متحمل هستند.

  • معمولا با متراژ کمتر

خانه های آپارتمانی نسبت به خانه های ویلایی کلنگی متراژ های کمتری دارند.

  • نداشتن وام

شما برای تعمیر و بازسازی خانه های کلنگی می توانید درخواست وام بدهید، ولی این مزیت شامل حال ساخت خانه نوساز نمی شود.

 

مشاور املاک اورست

مزایای خرید یک خانه قدیمی و کلنگی چیست؟

  • ایده آل برای ارزش افزوده

پتانسیل ویژه ای برای اضافه کردن ارزش بیشتر به املاک قدیمی از جهت بهسازی و بازسازی وجود داشته و همچنین هزینه های مذکور از مالیات کسر می گردند. تغییر مواد و مصالح بکار رفته، باعث افزایش ارزش و بهبود اجاره بها و بازده بهتر در یک ملک قدیمی شود ولی در خانه های جدید این موارد تاثیر چندانی ندارند.

  • ارزش بیشتر در زمین

همانطور که قبلا هم گفتیم، املاک قدیمی بنا بر زمین خود، ارزش بیشتری دارند. زمین همواره تمایل به رشد و ترقی دارد و این در حالیست که ساخت هر بنایی به مرور زمان ارزشش را از دست می دهد. بنابراین زمین خانه های کلنگی معمولا ارزش بسیار زیادی دارند.

  • تاریخچه املاک

گاهی برخی از املاک به لحاظ تاریخی ارزش دارند و این ارزش در فروش مجدد ملک های قدیمی بیشتر نیز می شود. خانه های تاریخی با بازار مطابقت چندانی ندارند و ارزشی که به ان ها تعلق می گیرد با نظر کارشناسان باستان شناس است.

  • رشد سرمایه

خرید خانه های کلنگی معمولا باعث رشد سرمایه می شود و در طول تاریخ همیشه زمین های املاک بزرگ و ویلایی رشد صعودی و چشمگیر داشته اند.

  • نزدیکی به زیرساخت های تاسیس شده مهم

خانه ها و املاک قدیمی تر معمولا در مناطقی قرار دارند که بیشترین دسترسی به زیرساخت های تاسیس شده همچون مدارس، بیمارستان ها، سیستم حمل و نقل و غیره واقع شده اند. وجود این زیرساخت ها و دسترسی های راحت، موجب رشد چنین ملک هایی می شوند. خانه های نوساز آپارتمانی معمولا در شهرک ها یا مناطقی دور دست نیز قرار گرفته اند و دسترسی دورتری دارند.

خرید یک خانه کلنگی چه معایبی دارد؟

  • هزینه تعمیر و نگهداری زیاد

به نوعی می توان گفت که خانه های قدیمی عمرشان را کرده اند و باید با زندگی در آن ها هر لحظه در پی وقوع اتفاقات غیر منتظره باشید. مثلا ممکن است لوله کشی خرابی پیدا کند یا دیوارها ترک بردازند، جاهایی از خانه دارای دیوار های نم زده و مرطوب باشد و به طور کلی پوسیدگی در هر گوشه اجتناب ناپذیر است.

  • اجاره بهای کمتر

چیزی که واضح است این می باشد که خانه های قدیمی به نسبت خانه های جدید و آپارتمان های مدرن، اجاره بهای کمتری را دارند.

  • درخواست کمتر برای اجاره از سوی مستاجران

مستاجران کمتر خواهان خانه های قدیمی برای اجاره کردن هستند. بنابراین شانس پذیرش خانه های کلنگی و قدیمی برای اجاره از سوی مستاجران بسیار کمتر است.

  • موجودات موذی بیشتر

خانه های قدیمی به دلیل مستهلک شدن و پوسیدگی دیوارهایشان معمولا دارای حشرات و موجودات موذی بسیاری هستند. شما ممکن است در یک خانه قدیم سوسک، مارمولک، خانه مورچه ها و اثرات موریانه ها را مشاهده کنید؛ در حالی که در آپارتمان های نوساز خبری از این حشرات نمی باشد.

  • استهلاک بیشتر

خانه های قدیمی خرابی های متعددی دارند. برخی از آن ها بوی نم ناخوشایندی دارند. شاید چارچوب قوی و محکمی داشته باشند ولی آسیب ها و تخریب های زیادی آن ها را تهدید می کند.

برای خرید خانه ای مناسب چه کنیم؟

همان طور که گفتیم باید دقت نظر بالایی را در حین خرید خانه از خود نشان بدهید. اگر چشم و گوش بسته خانه ای را انتخاب کنید، مطمئنا مشتری اول و آخرش خودتان خواهید بود. ممکن است شما تجربه و تخصص کافی در خرید ملک، آپارتمان و یا زمین نداشته باشید.

چنین مسئله ای آنقدر ها هم که فکر می کنید حاد نیست و شما می توانید با مراجعه به یک کارشناس حرفه ای یا کسی که تحصیلات و یا مطالعاتی در این زمینه ها دارد مراجعه نمایید. اگر حتی چنین افرادی را در دسترس خود ندارید و در صدد هستید که خریدی هوشمندانه را انجام دهید، می توانید به اینترنت مراجعه کنید و مقالات سودمند در این زمینه را مطالعه نمایید.

زمانی که می خواهید معامله ای را برای خریداری یک خانه و یا آپارتمان انجام دهید، گول حرف های فروشنده و یا بنگاه دار را نخورید. همچنین شما می توانید از همسایگان آن محله درباره چگونگی شرایط زندگی در آن منطقه سوال کنید و تجربیاتشان را در تصمیم گیری خود لحاظ کنید. سایت املاک زمین گزینه های خوبی را برای خرید انواع ملک و زمین در اختیار شما می گذارد که شما می توانید با بررسی آن ها گزینه مناسبی را برای خود انتخاب کنید. فراموش نکنید که خرید خانه تصمیم مهمی است و نیاز به تحقیق و بررسی موثر دارد.

 

 

 

 

 

پیام بگذارید