تمام دانستنی‌های لازم درباره مالیات نقل و انتقال املاک

26 اسفند 1400
0 نظر

مشاور املاک اورست

ارزش معاملاتی ملک چگونه محاسبه می‌شود؟

مبلغ مالیات نقل و انتقال بر اساس قیمت معاملاتی یک ملک محاسبه می‌شود. هر ساله از ابتدای سال کمیسیونی به نام کمیسیون بند 64 قانون مالیات مستقیم، به همراه نمایندگان صنوف مختلف گرد هم می‌آیند و املاک هر نقطه از یک شهر و استان را ارزش‌گذاری می‌کنند. در نهایت در نتیجه این مباحثات کتابچه‌ای منتشر می‌شود به نام کتابچه ارزش معاملاتی املاک همان سال. اطلاعات و ارقام این کتابچه، مبنای محاسبات دارایی و شهرداری و سایر دستگاه‌ها خواهد بود. در تعیین ارزش معاملاتی املاک فاکتورهای گوناگونی اثر گذارند. از جمله این موارد می‌توان به مساحت عرصه، مساحت بنا، قدمت بنا یا سال ساخت، نوع اسکلت بنا، تاسیسات و تجهیزات به کار رفته، نوع استفاده، کاربری و محل وقوع ملک اشاره کرد.

مالیات حق واگذاری (سرقفلی) چیست؟

مالیات انتقال حق واگذاری املاک (حقوق صنفی و سرقفلی) یکی از انواع مالیات نقل و انتقال املاک است. بر اساس بند 59 قانون مالیات مستقیم، انتقال محل واگذاری به ماخذ وجوه دریافتی مالک یا صاحب حق، مالکان عین یا صاحبان حق مشمول نرخ ۲ درصد مالیات در تاریخ واگذاری، می‌شوند. در صورتی که برای مورد معامله ارزش معاملاتی تعیین‌ نشده باشد؛ ارزش معاملاتی نزدیکترین محل مشابه، مبنای محاسبه ‌مالیات خواهد بود. همچنین، حق واگذاری محل از نظر این قانون عبارت است از حق کسب یا پیشه یا حق تصرف محل یا حقوق ناشی از موقعیت ‌تجاری محل‌.

مالیات بر درآمد حاصل از ساخت و فروش املاک چیست؟

این نوع مالیات نیز یکی از انواع مالیات نقل و انتقال ملک است. درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی ناشی از ساخت و فروش هر نوع ساختمان، مشمول مقررات مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی خواهد بود. گفتنی است که اولین نقل و انتقال ساختمان‌های مذکور، علاوه بر مالیات نقل و انتقال قطعی، مشمول مالیات علی‌الحساب به نرخ ۱۰ درصد به ماخذ ارزش معاملاتی ملک مورد انتقال است. لازم به ذکر است این ماده قانونی در مالیات‌ها برای اشخاص حقیقی در خصوص ساخت و فروش ملک زمانی اجرایی می‌شود که از تاریخ صدور گواهی پایان کار آن بیشتر از سه سال نگذشته باشد. همچنین، شهرداری‌ها موظف هستند همزمان با صدور پروانه ساخت و در هنگام صدور پایان کار مراتب را به منظور تشکیل پرونده مالیاتی به اداره امور مالیاتی گزارش کنند.
خوب است بدانید که شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت از حکم این ماده مستثنی هستند.

مالیات بر درآمد رضایت مالک یا حق مالکانه چیست؟

مالک یا مالکان بابت اعلام رضایت نسبت به انتقال حق واگذاری محل اجاره بدون انتقال سرقفلی و تغییر شغل، مشمول مالیات به نرخ 2 درصد هستند. افرادی که به این نوع مالیات مکلف هستند، لازم است اظهارنامه مالیاتی خود را در مورد حق واگذاری محل تا ۳۰ روز پس از انجام معامله و در سایر موارد تا آخر تیرماه سال بعد به انضمام مدارک مربوطه، به اداره امور مالیاتی محل وقوع ملک تسلیم کنند.
در صورتی که اظهارنامه در موعد تعیین شده به اداره امور مالیاتی تحویل داده نشود، جریمه‌ی 10 درصدی به دنبال خواهد داشت. گفتنی است که این جریمه دیرکرد قابل بخشودگی نیست. همچنین، عدم پرداخت مالیات در زمان مشخص، جریمه‌ای معادل ۲.۵ درصد مالیات، به ازای هر ماه دیرکرد در بر خواهد داشت.

مدارک لازم جهت نقل و انتقال املاک

استعلام دفاتر اسناد رسمی با ذکر نام خریدار، تصویر سند مالکیت و بنچاق، تصویر شناسنامه و کارت ملی فروشنده و خریدار، تصویر پایان کار، تصویر پروانه تخریب، نوسازی و عدم خلاف در مورد املاک در دست ساخت، تصویر صورت مجلس تفکیکی، تصویر اسناد اجاری(رسمی یا عادی)، تصویر گواهی واریز مالیات بر ارث، تصویر وکالت‌نامه در صورت مراجعه به وکیل، تصویر مباینه‌نامه یا قولنامه در خصوص انتقال حق واگذاری محل از جمله مدارکی هستند که برای نقل و انتقال املاک لازم هستند.

 

پیام بگذارید