استفاده از تکنولوژی در ساختمان

26 اسفند 1400
0 نظر

مشاور املاک اورست

امسال هم مانند دیگر سال‌ها تکنولوژی‌های نوین در صنعت ساختمانی توسعه یافتند که هر کدام به نوبه خود نقش به‌سزایی در پیشرفت فرایند ساخت‌وساز در پروژه‌های مختلف داشته‌اند. بسیاری از این تکنولوژی جدید و بسیاری هم در حال تکامل و توسعه هستند.

تکنولوژی ساختمانی در واقع مجموعه‌ای از روش‌ها است که به کاربرد‌های تکنولوژی در صنعت ساخت‌وساز و بهبود عملکرد پروژه در این صنعت‌ می‌پردازد. مطالعات گسترده صورت گرفته حاکی از این هستند که به کارگیری تکنولوژی‌های معتبر‌ و نوین می‌توانند بهره‌وری صنعت ساختمانی را به میزان ۳۰ تا ۴۵ درصد بهبود ببخشند و از طرفی هم قابلیت پیش‌بینی و اطمینان مواد و مصالح را به میزان چشمگیری افزایش دهند. این موضوع در عصر حاضر که فشارهای زیادی بر منابع طبیعی از سوی بشر وارد شده، از اهمیت ویژه برخوردار است و همین موضوع سبب شده که بسیاری از نهاد‌های بین‌المللی استراتژی‌هایی را به منظور گسترش استفاده از تکنولوژی‌های نوین در صنعت ساختمان به کار بگیرند.

اگرچه آهنگ صنعت ساختمانی با پیشرفت‌های ماشینی‌سازی حاصل شده هماهنگ نیست و با سرعت به مراتب آهسته‌تری به پیش‌ می‌روند؛ اما ماشینی‌سازی روشی اثبات شده در جهت بهبود هزینه‌ها، برنامه‌ریزی، کیفیت، ایمنی و بهره‌وری است.
شبیه‌سازی الکترونیکی یکی دیگر از کاربرد‌هایی است که نقش بهبود دهندگی خود را علاوه‌بر کاهش هزینه‌ها و زمان‌بندی‌ها، در ساخت‌وسازپذیری، حفاظت و نگهداری، عملیات‌پذیری، کیفیت و ایمنی نیز اثبات کرده است.
دیگر تکنولوژی‌های نوین ساختمانی از جمله درخواست اطلاعات (RFI) و تکنولوژی‌های بی‌سیم و پیشرفته نیز مزایای گسترده‌ای در خصوص کیفیت، بهره‌وری، قابلیت اطمینان و مدیریت موجودی دارند.

برترین تکنولوژی‌های ساختمانی در سال 2020

در ادامه به معرفی ۱۰ مورد برتر از تکنولوژی نوین ساختمانی خواهیم پرداخت:

تکنولوژی پرینت سه‌بعدی

تکنولوژی‌های بسیار کمی مانند تکنولوژی سه‌بعدی (3D printing) وجود دارد که در صنعت ساخت‌و‌ساز ورود پیدا کرده باشند. پرینت سه‌بعدی با برخورداری از مزایایی همچون هزینه نهایی پایین، بهبود پایداری و توانایی خلق طراحی‌های به مراتب منعطف‌تر، یکی از تکنولوژی‌های نوین ساختمانی است که قابلیت‌های بسیار نامحدودی را در اختیار سازندگان قرار‌ می‌دهد.

مدل‌سازی اطلاعات ساختمان

مدل‌سازی اطلاعات ساختمان (Building Information Modelling) یکی دیگر از تکنولوژی‌های نوین صنعت ساخت‌و‌ساز است که نقش اصلی را در انتقال دیجیتال در این صنعت ایفا‌ می‌کند و رشد چنان سریعی دارد که در بسیاری از بخش‌های این صنعت به یک هنجار و معیار تبدیل شده است.

این تکنولوژی با قابلیت‌هایی که در خود جای داده است، نوید حذف چالش‌هایی همچون کمبود بودجه، تأخیر در اتمام پروژه و معضلات کنترل کیفیت را‌ می‌دهد که شیوه طراحی، ساخت و کارکرد ساختمان‌ها را تغییر خواهد داد.
بر اساس آمار منتشر شده در خصوص بازار‌های سال ۲۰۱۸، ارزش بتن‌های ساخته شده به وسیله پرینت سه‌بعدی در سال ۲۰۱۷ تقریباً ۳/۰ میلیون دلار بوده است که این مقدار در سال ۲۰۲۳ به ۴۸/۱ میلیارد دلار خواهد رسید و این یعنی یک افزایش ۳۱۷ درصدی در هر سال که بسیار چشم‌گیر است.

ماشینی سازی

ماشینی سازی (Automation) صنعت ساخت و ساز نیز به عنوان یکی از تکنولوژی‌های مدرن و در حال پیشرفت در صنعت ساخت‌وساز، گستره بسیار وسیعی را پوشش‌ می‌دهد و تمامی مراحل اجرای یک پروژه از برنامه‌ریزی تا حفظ و نگهداری را در بر‌ می‌گیرد.
استفاده از حسگر‌های اینترنت اشیا به عنوان یکی از تکنولوژی‌های همگانی شده که داده‌ها را پردازش‌ می‌کند، نمونه‌ای از ماشینی‌سازی صنعت ساخت‌وساز است. امکان قرائت و پردازش دیجیتالی اطلاعاتی همچون فشار و دما به شرکت‌های ساختمانی امکان‌ می‌دهد که برای ساده‌سازی و تسریع بسیاری از فعالیت‌ها، ربات و ماشین‌هایی را به کار گیرند.

تکنولوژی نوین پهباد‌ها

شاید کاربرد این تکنولوژی نوین که یکی از تازه‌وارد‌ها به صنعت ساختمانی است کمی عجیب به‌ ‌نظر برسد و به مقداری معرفی نیاز داشته باشد. پهباد‌ها (Drones) با کارکرد خود‌ می‌توانند شیوه اجرای پروژه‌های ساختمانی را کاملاً تغییر بدهند. پهباد‌های امروزی در بسیاری از پروژه‌های ساختمانی بزرگ به کار گرفته شده‌اند و پتانسیل‌های خود را به منظور کاهش نیروی انسانی مورد نیاز و زمان، محدود کردن بسیاری از خطاهای انسانی و افزایش ایمنی در کارگاه‌های ساختمانی نشان داده‌اند.

واقعیت مجازی و واقعیت افزوده

واقعیت‌های مجازی (VR) و افزوده (AR) تأثیر به‌سزایی در قوه تخیل و استفاده از آن در صنعت ساختمانی دارد. تفاوت بسیار شاخصی میان این دو واقعیت وجود دارد و بسیاری آگاه به این موضوع نیستند. واقعیت افزوده یک تصویر خلق شده توسط کامپیوتر است که در جلوی دید کاربر در دنیای واقعی قرار‌ می‌گیرد و واقعیت مجازی هم تنها سعی دارد که محیط‌های شبیه‌سازی شده را جایگزین دنیای واقعی کند.

بدون شک پروژه‌های ساختمان‌سازی روز به روز در حال پیچیده شدن هستند. هر دوی این دو تکنولوژی ساختمانی‌ می‌توانند به آشکارسازی و تشخیص خطاهای طراحی و خطاهای مختصات کمک کنند. واقعیت افزوده از این قابلیت برخوردار است که با ارائه مدل‌سازی اطلاعات ساختمان، به تسریع هماهنگی میان طراحان، مشاوران و گروه‌های عملیاتی کمک کند.
یکی از بارزترین نمونه‌های استفاده از پهباد‌ها مانند سایر تکنولوژی‌های مدرن را‌ می‌توان در شهر ابوظبی امارات پیدا کرد. شهرداری این شهر به منظور نظارت بهتر بر عملیات‌های اجرایی پروژه‌های ساختمانی و رعایت استاندارد‌های در نظر گرفته، از این تکنولوژی استفاده کرده است.

تکنولوژی نوین ابر

پردازش ابری (Cloud) با توجه به قابلیت‌های نوینی که اخیراً از آن مطرح شده توانسته است با سرعت سرسام آوری جای پای خود را در صنعت ساخت‌و‌ساز باز کند. این دو تکنولوژی نوین به شرکت‌ها و سازمان‌های ساختمانی امکان‌ می‌دهند تا مدل‌های عملیاتی خود را به شیوه مناسب‌تری تغییر مقیاس و با شرایط بازار وفق دهند. تکنولوژی ابری به کاربران امکان‌ می‌دهد تا با آزادی و سادگی هر چه تمام‌تر به اطلاعات دسترسی پیدا کنند. پردازش داده‌ای و فضای ذخیره‌سازی قوی از دیگر مزایای این تکنولوژی هستند.

تکنولوژی نوین هوش مصنوعی

تکنولوژی نوین هوش مصنوعی هم به مانند واقعیت‌های مجازی و افزوده، کاربردهای جدیدی را در صنعت ساختمانی پیدا کرده است که بسیاری از آن به تحقیق و توسعه بیشتری نیاز دارند. استفاده از هوش مصنوعی تنها به ربات‌هایی مانند کامیون‌های بدون سرنشین محدود نمی‌شود، بلکه اشاره به الگوریتم‌هایی دارد که پتانسیل لازم برای بهینه‌سازی برنامه زمانی و کاری پروژه، بهبود پیش‌بینی و مدیریت ریسک، تشخیص تصاویر و یادگیری ماشینی را دارد.

سازه‌های مودولار

تکنولوژی نوین مصالح مودولار یا پیش‌ساخته در صنعت ساختمانی تا حدودی مشابه به پرینت سه‌بعدی است و پیشینه آن تنها به چند سال قبل باز‌ می‌گردد. سازه‌های پیش‌ساخته با توجه به اینکه کیفیت پایدار و ساخت‌وساز سریع را ممکن‌ می‌سازند،‌ می‌توانند در بسیاری از پروژه‌ها در مقیاس‌های مختلف به کار گرفته شوند.

یکی از نمونه‌های شاخص استفاده از مصالح پیش‌ساخته، پروژه‌های دبی مال و اپرای دبی است. در دسامبر سال گذشته، دولت عربستان سعودی در تلاشی برای تسریع نوآوری و خانه‌سازی اقدام به استفاده از این تکنولوژی کرد و در زمانی کمتر از دو روز یک واحد مسکونی کامل را ساختند.

پوشیدنی‌ها

تکنولوژی نوین پوشیدنی (Wearable) یا همان قابل حمل، دیگر به حوزه‌های الکترونیکی محدود نشده است و چند سالی است که به صنعت ساخت‌وساز نیز وارد شده است. این گجت‌های پوشیدنی قادر به گردآوری و تحلیل داده‌های گسترده‌ای هستند که‌ می‌توانند در سنجش و بهبود استاندارد‌های بهداشت و ایمنی در کارگاه‌های ساختمانی بسیار به کار آیند.

بتن‌های خود ترمیم شونده

خرابی ساختاری و ترک‌های ایجاد شده در ساختمان‌ها منشأ نگرانی‌های عمده‌ای برای صاحبان و مدیران آن‌ها‌ می‌شوند. با این وجود، بتن‌های خود ترمیم شوند به عنوان یک تکنولوژی نوین صنعت ساختمانی که در حال تکامل هستند‌ می‌توانند به عنوان ابزاری برای رفع این نگرانی‌ها تبدیل شوند.
در دسامبر سال ۲۰۱۹ محققان دانشگاه کمبریج استفاده از تکنولوژی ریز کپسول‌ها توسعه یافته با استفاده از ریز سیال‌های دولومیت به منظور توسعه مصالح ساختمانی خود ترمیم شونده را اعلام کردند. این ریز کپسول‌ها در واقع حاوی عامل‌های ترمیم کننده، اپوکسی یا پلی یورتان‌ها هستند که‌ می‌توان آن‌ها را مصالح ساختمانی افزود و امکان ترمیم ترک‌های کوچک را فراهم کرد.

پیام بگذارید